خطوط پنجه کلاغی :


خطوط پنجه کلاغی چروک هایی در اطراف چشم هستند که از اطراف چشم به سمت شقیقه ها و گونه ها کشیده شده اند. این نام برای این است که این خطوط شبیه به پای کلاغ هستند. چروک های دور چشم متاسفانه بسیار مشخص هستند و اغلب باعث می شوند که پیرتر از سن خود به نظر برسید. این عضلات  صورت تقریبا همیشه در جنب و جوش هستند و احساس غافلگیری، نگرانی، شگفتی، بی حوصلگی و بسیاری ازعواطف دیگر را ارائه می کنند. چروک، سیاهی و تیرگی زیر چشم پوست دور چشم ها در نهایت منجر به ایجاد چروک های دائمی می شود. در صورت خفیف تر به نظر رسیدن خطوط پنجه کلاغی، به این چروک ها خط لبخند گفته می شوند.

چگونگی شکل گیری خطوط پنجه کلاغی :


خطوط پنجه کلاغی با افزایش سن افزایش می یابند. این چین و چروک دور چشم و صورت نیز با استفاده مداوم از عضلات صورت برای ابراز احساسات ایجاد می شود، البته در سنین کمتر در بین افرادی که مجبورند زیاد از گوشه چشم خود نگاه کنند(جمع کردن چشم هنگام دیدن)، نیز ممکن است ایجاد شود. یکی از علت های ایجاد آن قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نه  تنها باعث خشک شدن پوست می شود، بلکه شما را وادار می کند که از گوشه چشم خود نگاه کنید. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند اغلب اوقات متوجه نیستند که چقدر برای کاهش درخشندگی زیاد برف مجبور هستند از گوشه چشم خود به آن نگاه کنند. از آنجایی که پوست دور چشم بسیار حساس و ظرفیت است، گودی و چروک دور چشم در افراد سیگاری ( که با سیگار کشیدن باعث خشک شدن پوست خود می شوند) بیشتر است و یا در بین افرادی که به دلیل اینکه در معرض عوامل سوزش آور چشم مثل آلودگی هوا، دود و گرد و غبار هستند، اغلب چشم خود را می مالند، چین و چروک صورت بیشتر نمایان است.

درمان خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم :


تزریق بوتاکس :

ساده‌ترین و بی‌دردسر‌ترین راه برای رفع این چروک‌ها، استفاده از بوتاکس است. تزریق بوتاکس می‌تواند حدود ۹-۶ ماه این خطوط را صاف‌تر نشان دهد. بوتاکس دارویی است که برای درمان بیماری‌های خاص عضلات به‌کار می‌رود. در زیبایی نیز برای درمان چین و چروک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو که یکی از سمی‌ترین داروهای ساخته شده توسط بشر است، با فلج کردن موقت عضلات باعث کاهش چین و چروک‌ها به‌خصوص چروک‌های پنجه کلاغی، برخی چروک‌های ریز پایین چشم و شلی پلک بالا می‌شود. تزریق بوتاکس، انقباض عضلات در محل مورد نظر را به‌طور موقت از میان می‌برد و با این کار خطوط چروک اطراف چشم را محو می‌کند. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال شیمیایی که از عصب ها به عضلات می رود و دستور کار کردن را به آنها می دهد، عمل می کند. با وجود اینکه روش درمانی تزریق بوتاکس عموما بی خطر است، در صورتی که بوتاکس از ناحیه مورد نظر بیشتر گسترش پیدا کند عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت، پس شما باید برای تزریق بوتاکس پیش پزشک مجربی بروید که در مورد آناتومی و کارکرد صورت از دانش کافی برخوردار باشد. نکته مثبت این روش این است که مدت زمان درمان فقط چند دقیقه است. می‌توان با راهکارهای خاصی ضمن تزریق بوتاکس، ابرو را نیز بالا برد تا افتادگی پوست پلک بالا کاهش یابد. درواقع تزریق بوتاکس، راه‌حل مناسبی برای آویزان بودن پلک و ظاهر خسته آن است.

استفاده از مواد پرکننده پوستی (تزریق ژل) :

شما می توانید با استفاده از مواد پرکننده پوستی (تزریق ژل) برای درمان چین و چروک کنار چشم ها و چین و چروک های برجسته تر دور چشم ها استفاده کنید.

  • چروک های درجه 1: مواد پرکننده پوستی (فیلر) نرم با آبرسانی و استحکام پوست به منظور تحمل فشار عضلات بوجود آوردنده و اثرات پیرکننده عوامل زیست محیطی، نشانه های اولیه چین و چروک زیر چشم را کاهش می دهند. عموما برای بدست آوردن نتایجی با میزان ماندگاری 6 ماهه به سه جلسه درمانی اولیه نیاز است. پس از این سه جلسه اولیه باید هر شش ماه یکبار برای حفظ نتایج به مطب پزشک برای تزریق مجدد ژل مراجعه کنید.
  • چروک های درجه 2: برای افرادی که چین و چروک دور چشم آنها برجسته تر و همیشه نمایان است، مواد پرکننده سفت تر انتخاب بهتری است. این مواد پرکننده قدرت بیشتری دارند و به آرامی پوست شما را قالب بندی می کنند و نتایجی طبیعی در درمان چین و چروک صورت ، عرضه می کنند. تزریق ژل در این روش به یک جلسه درمان چین و چروک دور چشم نیاز دارد و نتایج آن حداکثر تا 12 ماه ماندگاری دارند.
  • چروک های درجه 3: تزریق بوتاکس معمولا بهترین گزینه برای از بین بردن چروک دور چشم برای افرادی است که چین وچروک دور چشم برجسته ای دارند، اما وقتی به ترمیم کمبود حجم به منظور ارائه اثرات بهینه نیاز است، ماده های پرکننده پوستی را می توان به همراه بوتاکس مورد استفاده قرار داد.

شما می توانید نتایج بدست آمده از طریق روش های تزریق بوتاکس یا مواد پرکننده پوستی برای از بین بردن چروک زیر چشم و رفع سیاهی دور چشم را با روش های جوانسازی پوست مثل مزوتراپی بهبود ببخشید.

لیزر :

 لیزر فراکشنال با درجه پایین با تحریک کـلاژن‌ســازی، عمق چروک‌های پوست را از میان می‌برد و به پوست قوام محکم‌تری می‌دهد. هرچند که لیزر فراکشنال برای درمان چروک‌های دور چشم به کار می‌رود اما اثربخشی آن چندان زیاد و به اندازه بوتاکس نیست. ما می‌توانیم با کمک این نوع لیزر، کمی به صاف‌تر شدن پوست دور چشم کمک کنیم اما از آنجا که پوست اطراف چشم ما بسیار نازک است (ضخامتی کمتر از ۰/۱ میلی‌متر دارد)، ‌ باید لیزر فراکشنال را با دقت بسیار و به ‌صورت مکرر برای کمتر کردن چروک دور چشم به کار برد. از این رو فقط به تشخیص پزشک متخصص و در موارد خاص، می‌توان از آن استفاده کرد.

رادیو فرکوئنسی :

دستگاه‌های RF یا‌‌ همان رادیوفرکوئنسی می‌توانند تاحدی به جوانسازی پوست اطراف چشم و محکمتر شدن پوست کمک کنند اما نمی‌توان چروک‌ها را با این روش کاملا از بین برد.

پی آر پی :

 برای درمان چروک‌های ریز اطراف چشم، تیرگی دور چشم‌ها و تا حدودی پف پلک‌ها یکی از بهترین انتخاب‌ها انجام پی‌آر پی است. در این روش با گرفتن چند سی‌سی از خون بیمار در کیت‌های مخصوص و سانتریفوز آن، پلاکت‌های فرد جداسازی شده و پس از فعال‌سازی توسط پزشک متخصص در نقاط مورد نظر تزریق می‌شود.
روند کلاژن‌ سازی پس از تزریق شروع شده و طی یک ماه مشهود می‌شود و پس از سه تا چهار ماه به حداکثر می‌رسد. تزریق پی‌آرپی درصورتی‌ که با آماده‌ سازی صحیح نمونه و به روش صحیح انجام شود، تاثیر کاملا مشهودی در بهبود ظاهر پلک‌ها،
تیرگی دور چشم و کاهش چروک‌ها خواهد داشت.


خطوط پا کلاغی

رفع خطوط پا کلاغی

کلینیک پوست و مو