جای جوش :


مانند هر نوع جای زخم دیگر، جای جوش نیز در اثر آسیب روی پوست است. مشکل اسکار آکنه این است که ابتدا یک جوش بوده است. این بیماری بر روی پوست با تولید چربی طبیعی در غدد سباسه شروع می شود. باکتری های مسبب جوش، این چربی را متابولیز می کنند که پوست را تحریک می کند و سپس فولیکول مو مسدود شده و ذرات در آن جمع می شوند.
ذرات به لایه عمیق تر پوست به نام درم نفوذ می کنند و توسط بدن به عنوان ماده خارجی محسوب می شوند. بدن با پاسخ التهابی اقدام به رهایی از این ماده خارجی می نماید و در این زمان آکنه بر روی پوست پدیدار می شود.
بدن برای رهایی از شر ماده خارجی با پاسخ التهاب تلاش می کند که این باعث آسیب به پوست می شود و سپس هنگامی که بدن کلاژن بیشتری برای ترمیم آسیب پوستی تولید می کند، به اسکار یا جای زخم تبدیل می شود. اگر میزان کلاژنی که بدن شما تولید می‌کند بیش از حد کم باشد، پس از بهبودی پوست، سستی یا فرورفتگی ایجاد می‌شود.

اغلب اوقات این جای جوش‌ها به دلیل دستکاری یا ترکاندن‌ جوش ایجاد می‌شوند اما گاهی اوقات خود آکنه آنقدر شدید وعمیق است که جای زخم باقی می‌گذارد. وقتی این زخم‌ها را بدون مداوا رها کنید شاید کمی بیش از یک سال طول بکشد تا بهبود حاصل شود حتی گاهی اوقات این مدت طولانی‌ تر شده و به بخشی از صورت بدل می‌‌شود.اما بهترین کار برای پاک کردن این زخم‌ها از صورت این است که خیلی زود به دادشان برسید و سریع درمان لازم را انجام دهید.

انواع اسکار :


  • Atrophic Scars که به اسکارهایی با حالت گودرفته یا کنگره کنگره گفته می‌شود.
  • Keloidal Scars که به اسکارهای گوشتی و برجسته گفته می‌شود.
  • Hypertrophic Scars که شایع‌ترین نوع اسکار است که نه گود رفتگی دارد و نه برجستگی، بلکه به شکل لک و تغییر رنگ در پوست ظاهر می‌شود که بیشتر مربوط به آکنه و جای جوش است.

اسکارها در هر اندازه و شکلی می‌توانند ظاهر شوند که مدت عمر آن‌ها متفاوت است و بعضی از آن‌ها ممکن است به مرور زمان از بین بروند و بعضی از آن‌ها نیز ممکن است تا پایان عمر باقی بمانند.

روش های درمان جای جوش :


بهترین راه برای نجات پیدا کردن از انواع جای جوش، استفاده از درمان‌های طبیعی است چون این درمان‌ها عوارض جانبی ندارند. در صورتی که از این روش‌ها استفاده کنید می‌توانید در مدتی کوتاه، خودتان را از شر لکه‌های بجا مانده از جوش خلاص کنید.

1- لیمو :

لیمو دارای آلفاهیدروکسی اسید است  که یکی از رایج ترین مواد تشکیل‌ دهنده‌ کرم‌های برطرف‌ کننده‌ جای جوش به‌ حساب می‌آید و یک سفید کننده طبیعی و قوی است که تاثیر بسیار زیادی در رفع تیرگی و تغییر رنگ پوست و از بین بردن جای جوش و اسکارهای قدیمی دارد و همچنین استفاده از آن برای از بین بردن جای جوش و اسکار خیلی آسان است. این ماده همچنین باعث جوانسازی پوست شده و آن را ترمیم می‌کند.

کافیست که یک تکه پنبه را به آب لیموی تازه آغشته کنید و به محل اسکار و جای جوش بمالید و 10 دقیقه آن را روی پوست نگه دارید. حتما باید پوستتان کاملا تمیز و بدون آلودگی باشد و برای نتیجه گیری بهتر، 2 تا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید و حتما 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم ضد آفتاب بزنید. بعد از هر بار استفاده از این روش، حتما پوستتان را با میزان کافی مرطوب‌ کننده رطوبت‌ دهی کنید. آب‌ لیمو با وجود قدرت زیادی که در از بین بردن تیرگی‌ پوست و جای جوش دارد می‌تواند پوست را به‌ شدت خشک کند.

2- سفیده تخم مرغ :

سفیده تخم مرغ تاثیر بسزایی برای ترمیم و التیام پوست دارد، سفیده تخم مرغ باعث کمرنگ شدن آثار لک و جوش روی پوست می شود و به مرور زمان آنها را از بین می برد. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین و آمینو اسید است که باعث بسته شدن حفره های باز روی پوست و روشن شدن پوست می شود.

یک کاسه بردارید و یک سفیده تخم مرغ را در آن ریخته و هم بزنید. همیشه می توانید مواد دیگری به این ترکیب اضافه کنید هرچند استفاده به تنهایی نیز ثمربخش است. با انگشت سفیده تخم مرغ را به آرامی روی پوست بمالید. روی نقاطی که لک دارد تمرکز بیشتری داشته باشید. بگذارید چند دقیقه بماند تا خشک شود سپس با آب ولرم آن را بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید. اگر پوست خشک دارید پس از شستن صورت به پوست روغن زیتون بزنید.

3- جوش شیرین :

جوش شیرین خاصیت لایه‌ برداری دارد به همین دلیل اغلب از جوش شیرین بعنوان درمانی مؤثر برای جای جوش استفاده می‌شود. تنها لازم است که چند قطره آب به جوش شیرین اضافه کنید و خمیر بدست آمده را روی جای جوش قرار دهید. این ماده با ساییدن بافت نقاط تیره و جای جوش، باعث می‌شود این نقاط به تدریج از بین بروند. جوش شیرین ترکیبی مناسب برای انجام لایه برداری سطحی ( میکرودرم ابریژن ) روی پوست شناخته شده است. علاوه براین، جوش شیرین را می‌توان مستقیم روی زخم‌ها قرار داد و پس از گذشت ۱۵-۱۰ دقیقه صورت را با آب شست وشو داد.

چند توصیه برای استفاده از این روش وجود دارد. pH پوست در محدوده بین ۴.۷ تا ۵.۵ قرار دارد درحالیکه pH جوش شیرین برابر است با ۷.۰ و به این ترتیب احتمال ایجاد عفونت و التهاب وجود دارد. بنابراین، درصورتیکه جوش شیرین به پوست شما سازگار نبوده و به پوست شما آسیب می‌رساند، باید استفاده از آن را متوقف کنید.

4- عسل :

عسل یک درمان قدیمی و طبیعی برای از بین بردن جای جوش، آکنه و جوش‌های قرمز و ملتهب و هر نوع زخمی است و همچنین برای داشتن پوست زیبا و صاف هم  مناسب است. عسل به علت خاصیت ضد باکتری‌ای که دارد درمان خوبی برای بسیاری از مشکلات پوستی محسوب می‌شود. یکی از این کاربردها از بین بردن نقاط تیره و جای جوش‌های پوستی است. توصیه می‌شود برای درمان جای جوش از عسل خام استفاده کنید. این ماده طبیعی دارای خاصیت مرطوب کنندگی است و بافت پوست را ترمیم می‌کند.
کمی عسل خام را مستقیما روی نقطه‌ی جوش قرار بدهید. بگذارید شب تا صبح روی صورتتان بماند و صبح آن را با آب تمیز بشویید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید تا به‌ سرعت و به‌طور دائمی از شر جای جوش‌ها خلاص شوید.

5- سیب‌ زمینی :

سیب زمینی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامت پوست مفید بوده و خاصیت درمانی دارند. آب سیب‌ زمینی نیز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع تیرگی پوست و لکه‌های پوستی است. اگر جای جوش‌ها روی صورتتان باقی مانده است یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن سریع و دائم این لکه‌ها، آب سیب‌ زمینی است.

یک سیب‌ زمینی آبدار و تازه را به ورقه‌های نازک بُرش بزنید. آن‌ها را مستقیما روی نقاطی که دارای لکه‌های تیره هستند قرار بدهید. بگذارید بُرش‌های سیب‌ زمینی چند دقیقه روی صورتتان بماند. صورتتان را با آب ولرم بشویید. می‌توانید تأثیر این روش را با رنده‌ کردن سیب‌ زمینی و تهیه‌ی ماسک سیب‌ زمینی و عسل تقویت کنید. این کار جای جوش‌ها را طی چند هفته کاملا برطرف می‌کند.

6- پیاز :

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید و آب آن را با یک پنبه مستقیما به روی جای جوش و اسکار بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. بعد از 15 دقیقه پوستتان را بشویید. این درمان را می‌توانید 3 تا 4 مرتبه در روز تکرار کنید.

این روزها از عصاره پیاز در بسیاری از کرم‌ها و ژل‌ها استفاده می‌شود که در جلوگیری از گسترش و بزرگ شدن سطح اسکار موثر است، زیرا از تولید کلاژن و سلول‌ سازی در پوست آسیب دیده جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد اسکار و لک بزرگ‌ تر شود. همچنین پیاز خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و برای از بین بردن جای جوش موثر است. حتما در طول استفاده از آب پیاز برای درمان جای جوش و اسکار، از مرطوب کننده برای پوستتان استفاده کنید.

7- خیار :

بدون شک خیار معروفترین ترکیب برای درمان مشکلات پوستی است. خیار حاوی عنصرهایی مثل ویتامین A، ویتامین C و منیزیوم است. این محصول ارزان قیمت همه جا در دسترس بوده و ترکیبی دینامیک و پویا به شمار می‌رود. خیار را برش دهید و آن را بعنوان ماسک صورت چندین بار در هفته روی پوست خود قرار دهید. همچنین می توانید آب خیار را با رنده کردن یا لِه کردن آن بگیرید و آب آن را به صورتتان بزنید و بگذارید شب تا صبح بماند و سپس صبح صورتتان را با آب ولرم بشویید.

این روش شاید زمان زیادی ببرد و نتواند یک‌ شبه شما را از شر همه‌ی جای جوش‌ها خلاص کند، اما با استفاده‌ مداوم و روزانه از آن، پوستی صاف و سالم به شما هدیه خواهد داد. خیار همچنین باعث حفظ رطوبت و آبرسانی پوست شده و زخم‌ها و جای جوش‌ها را از بین می‌برد و از چین و چروک جلوگیری می کند .

8- آلوئه ورا :

آلوئه‌ ورا یک نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی فوق‌العاده است که دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. این ژل برای افزایش سلول‌ سازی در پوست و ترمیم بافت آسیب دیده خیلی مفید است و اسکار و حساسیت‌های پوستی را درمان می‌کند. آلوئه ورا مؤثرترین درمان سوزش‌ها و زخم‌های پوستی است. با این وجود، افراد معدودی از تاثیر آلوئه ورا در درمان جوش و جای جوش مطلع هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ژل آلوئه ورا را روی پوست خود قرار داده و اجازه دهید تمام شب را روی پوستتان باقی بماند. صبح روز بعد آن را با آب گرم یا صابون نرم بشویید.

محصولات تهیه شده از آلوئه ورا در داروخانه‌ ها موجود هستند. با این وجود، استفاده از شیره آلوئه ورا بهترین روش طبیعی برای رها شدن از جای جوش است. این ژل را مستقیم روی زخم قرار داده و نیازی نیست که آن را با آب بشویید. می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به ژل آلوئه ورا اضافه کنید تا نتیجه بهتری بدست آورید.

9- چای سبز :

داروهای طبیعی می تواند به درمان التهاب های پوست بر اثر استفاده از مواد آرایشی کمک کند. می توانید از چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوستی نرم و عاری از لک استفاده کنید. تمام کاری که باید انجام دهید جوشاندن یک قوری چای سبز است و بگذارید خنک شده و سپس با یک گلوله پنبه به روی ناحیه لک دار بر اثر جای جوش بزنید ، نیازی به آبکشی نیست و می توانید آن را در سراسر شب و به طور مرتب روزانه از این روش استفاده کنید.

10- زردچوبه :

زردچوبه برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار مؤثر است. حتی می‌توانید کک‌ و مک‌ها و خال‌ها را هم با این روش محو کنید. برای این کار پودر زردچوبه، شیر و آب‌ لیمو را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی بدست آید. آن را بر روی قسمت‌هایی از پوست که دارای جای جوش یا لکه هستند بمالید. اجازه بدهید کاملاً خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

بصورت روزانه از این درمان خانگی برای از بین بردن تیرگی‌های ناشی از جای جوش استفاده کنید تا نتیجه‌ بهتری بگیرید. همچنین می توانید پودر زردچوبه را با روغن زیتون مخلوط کنید. این روش‌ هم برای از بین بردن جای جوش‌ها بسیار مؤثر است.

11- اسکراب شکر : 

شکر یک ماده لایه بردار مفید برای پوست است که می تواند به ترمیم پوست و از بین بردن جای جوش نیز کمک کند. سه قاشق چایخوری شکر را با دو قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب کنید و یک اسکراب برای صورت بسازید. آن را روی ناحیه هایی از پوستتان که دارای التهاب و یا لکه های ناشی از جوش است بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم و صابون بشویید. باید این اسکراب را ۴ بار در هفته روی پوست بزنید.

12- روغن نارگیل :

روغن نارگیل از جمله مرطوب کننده های طبیعی پوست است که خواص ترمیمی نیز دارد. این روغن موجب نرمی پوست بویژه پوست‌های خشک شده و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد. یک قاشق سوپخوری روغن نارگیل را کف دست خود بریزید. دمای بدن شما آن را گرم می‌کند. سپس این روغن را روی پوست زخم شده قرار داده و پوست را با آن ماساژ دهید. نیازی به شستن روغن نارگیل از روی پوست نیست. اجازه دهید ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری آن از پوست شما محافظت کنند. به هرحال، در صورتیکه احساس خوشایندی ندارید، اجازه دهید قبل از شستن این روغن حداقل به مدت ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند.

13- روغن درخت چای :

2 تا 3 قطره روغن درخت چای را با کمی آب یا روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی محل اسکار ناشی از جای جوش یا هر اسکار دیگری که در پوست صورت یا بدنتان دارید، بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح روز بعد روی پوستتان باقی بماند و بعد آن را بشویید. این درمان را هر شب تکرار کنید تا ظرف مدت کوتاهی جای جوش و اسکارها از بین بروند و محو شوند.

روغن درخت چای دارای مواد مؤثری است که در کاهش اثرات جراحی، بریدگی، جای جوش و... تاثیر گذار است و با افزایش گردش خون در محل اسکار، ترمیم و سلول سازی را در پوست سرعت می‌بخشد و همچنین از ایجاد عفونت در زخم و پوست جلوگیری می‌نماید. از این روغن برای جوانسازی پوست و داشتن پوست زیبا و جذاب استفاده کنید.

14- روغن زیتون :

روغن زیتون خواص متعددی از جمله قابلیت پاک سازی جای جوش را دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان و لوسیون طبیعی روی پوست عمل می کند. شما باید صورت خود را با آب ولرم شسته و سپس آن را خشک کنید. مقداری روغن زیتون روی دست ریخته و سپس به آرامی روی جای جوش ها را ماساژ دهید و به مدت 2 ساعت صبر کنید. سپس صورت را با یک مایع شستشوی صورت حاوی گلیسیرین بشویید. این فرآیند را باید تکرار کنید تا شاهد نتایج آن شوید. 

همچنین ترکیب زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و همین میزان عسل، بهترین و موثرترین ماسک برای از بین بردن جای جوش است. این ماسک را به مدت 20 دقیقه، یک روز در میان و برای حداقل 2 ماه استفاده کنید و آن را با آب ولرم بشویید. 

15- گلاب و گلیسیرین :

بیشتر مردم از تأثیر شگفت‌ انگیز گلیسیرین بی‌اطلاع هستند. گلیسیرین خاصیت ترمیم‌ کنندگی فوق‌ العاده‌ ای دارد و می‌ تواند اثر بجا مانده از هر زخم یا جوشی را از بین ببرد. کافی است حداقل دو بار در روز از ماسک گلیسیرین استفاده کنید تا تمام جای جوش‌ها از بین بروند. خشکی پوست می‌تواند باعث سوزش و لایه‌ لایه‌ شدن پوست شود. در این حالت سلول‌ های مرده‌ پوست زیاد می‌شوند و با بستن منافذ پوست باعث تشدید مشکل جوش و آکنه خواهند شد. خاصیت اشباع‌ کنندگی گلیسیرین به منافذ اجازه‌ تنفس می‌دهد، رطوبت را حفظ می‌کند و انسداد منافذ را از بین می‌ برد. به این معنا که گلیسیرین، یکی از مهم‌ ترین دلایل اولیه‌ی ایجاد جوش را (بسته شدن منافذ پوست) از بین می‌برد. این ماده با پُر کردن حفره‌ها و شیارهای کوچک سطح پوست، جلوه‌ ای سالم و صاف به پوست می‌دهد. گلیسیرین علاوه بر ویژگی‌ های متعددی که دارد می‌تواند با بیماری‌های مسری پوستی مانند آلودگی‌های باکتریایی، التهاب پوست و پسوریازیس مقابله کند.

می‌توانید در این مورد با ساختن ماسک، از گلاب هم برای درمان جای جوش کمک بگیرید. برای ساخت این ماسک دو قاشق چای‌ خوری گلاب را با یک قاشق چای‌ خوری گلیسیرین مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی ناحیه‌ جای جوش به‌ صورت دایره‌ وار ماساژ بدهید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند و بعد آن را بشویید.


کلینیک پوست و مو