هیدرودرمی یا آبرسانی پوست :


پوست دارای لایه های مختلفی است که سطحی ترین لایه آن اپیدرم نام دارد که قسمت خشک و کراتینه پوست محسوب می شود. لایه زیرین پوست درم نام دارد که میزان رطوبت و آب پوست به عملکرد این 2 لایه بستگی دارد. هر چه خونرسانی لایه درم بهتر انجام شود و پروتئین های حاوی اسید هیالورانیک عملکرد بهتری داشته باشند تجمع آب در لایه های مختلف پوست بهتر انجام می شود.

تغذیه نقش مهمی را در این میان ایفا می کند. مصرف آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده در افزایش حجم آب لایه های پوست بسیار مؤثر است. اما ماندگاری این آب در بدن کم است و تقریباً بعد از چند ساعت توسط کلیه ها از بدن دفع می شود. مهمترین آبی که نفوذ خوبی به لایه های پوست دارد آب موجود در میوه و سبزیجات است که باعث جوانسازی پوست و آبرسانی به آن می شود. همچنین میوه های زرد رنگ که حاوی کاروتن هستند چون پیش ساز ویتامین A هستند، نقش مهمی در رطوبت رسانی غیرمستقیم و مداوم پوست دارند.

پوست به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، مواد آلاینده موجود در هوا، استرس‌های روزانه و استفاده بیش‌ از حد از مواد آرایشی مستعد از دست دادن آب و خشکی می‌ باشد، که در اثر این پدیده پوست تکیده، پیر و بیمار به نظر خواهد رسید، آبرسانی پوست (هیدرودرمی) روشی در دسترس و بسیار مؤثر برای پیشگیری و درمان این عارضه بحساب می‌آید.

کم‌ آبی یا خشکی یکی از رایج‌ ترین مشکلات پوست است که در هر نوع پوستی (خشک، چرب و مختلط) بروز می‌یابد. کم‌آبی باعث خشکی پوست شده و روند پیری و چین‌ و چروک را تشدید می‌کند. کم‌ آبی در پوست‌های چرب معمولاً ناشی از مراقبت نادرست است. یکی از روش‌های شاداب کردن پوست، آبرسانی به وسیله دستگاه می‌باشد.

روش های آبرسانی پوست :


دستگاه هیدرودرمی :

دستگاه هیدرودرمی یا دستگاه دیزنیک گالوانیک یکی از بهترین و کاربردی ترین دستگاه های جوانسازی و آبرسانی به پوست است. این دستگاه با استفاده از جریان الکتریسیته بی ضرر و کنترل شده برای بدن کار میکند. به این صورت که یک پروپ در دست راست بیمار قرار دارد و پروپ دوم روی صورت بیمار حرکت میکند.

در حالت دیزنیک جریان الکتریسیته از دست بیمار وارد بدن میشود و از صورت بیمار خارج میشود البته این جریان اصلا توسط بیمار حس نمی شود. در حالت دیزنیک مواد غیرضروری و سموم از سطح پوست خارج میشوند و نوعی پاک سازی عمقی و الکترونیکی در سطح پوست انجام می شود. در این حالت مواد قطبی متناسب با جریان عبوری به سمت پروپ سطح پوست صورت جذب میشوند و به این روش از پوست خارج میشوند. در حالت گالوانیک جریان عبوری از سطح صورت وارد بدن میشود و از دست راست خارج میشود. در این حالت میتوانیم مواد تقویتی مورد نیاز عمق پوست را به صورت مالیدنی در سطح پوست قرار داده و به وسیله این دستگاه و با استفاده از جریان بار الکتریکی این مواد را تا عمق پوست هدایت کنیم. این مواد شامل آب، ویتامین ها، پروتئین های کلاژن و الاستین می باشد که در جوانسازی و آبرسانی عمقی پوست بسیار مؤثر هستند.

هیدرودرم لایه‌های مرده و بد رنگ پوست را جدا می‌کند و به دلیل تحریک کردن افزایش تولید کلاژن باعث جوانسازی پوست می‌شود. بسیاری از بیماران فقط پس از یک جلسه با بهبودهای چشمگیری در تن، بافت و رنگ ناحیه‌های درمان شده مواجه می‌شوند. هیدروردم موارد زیر را نیز بهبود می‌بخشد:

  • پوست چرب یا خسته
  • منافذ بزرگ پوست
  • گرفتگی منافذ پوست
  • جای زخم‌های جزیی آکنه
  • بهبود وضعیت بعضی از انواع جوش ها و آکنه های روزاسه
  • اختلال‌های جزیی رنگ پوست (مانند بافت نامناسب پوست یا تجمع نابرابر رنگدانه‌ها)
  • کاهش ظاهر آسیب دیده پوست به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش سن

پس از هیدرودرم برای محافظت از پوست از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده  کنید و سعی کنید حتی الامکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به سر گذاشتن کلاه لبه‌دار و استفاده از عینک آفتابی نیز توصیه می‌شود.

پیش از انجام هیدرودرم باید با متخصص پوست مشورت کرد. انجام این عمل برای افرادی که ظرف یک سال گذشته به دلیل آکنه شدید با ایزوترتینوئین درمان شده‌اند یا اشخاص مبتلا به عفونت‌های پوستی فعال مانند تبخال یا زخم سرد مناسب نیست. معمولا درمان سریع تبخال وجود ندارد. این ویروس پس از یک بار عفونی کردن بدن برای همیشه با ما باقی می‌ماند، البته ممکن است هیچگاه عود نکند. تبخال به خودی خود معمولاً ظرف یک هفته از بین می‌رود. همچنین به آن دسته از بیمارانی که پوستشان به سختی التیام می‌یابد، پیشنهاد می‌شود که راهکار دیگری را امتحان کنند.

هیدرودرم ابریژن :

هیدرودرم ابریژن از قدرت التیام‌ بخشی طبیعی آب و اکسیژن برای لایه‌ برداری آسان پوست بهره می‌گیرد. نام این روش درمانی برگرفته از واژه "هیدراته" به معنای "موجب جذب رطوبت شدن" است. هیدرودرم را باید به دلیل توانایی در مرطوب کردن پوست از دیگر روش‌های کنونی بازسازی پوست، مانند میکرودرم ابریژن، لایه‌ برداری شیمیایی و لیزر آی پی ال متفاوت دانست. این روش منحصر به فرد به طور همزمان در پنج سطح مختلف کار می کند. در هر جلسه هیدرودرمی با استفاده از آب، اکسیژن و گازهای پزشکی دیگر(استفاده از این گازها اختیاری است) که در سرعت فوق صوت عرضه می شود، شستشو پرفشار  به آرامی در پوست انجام می شود. این شستشوی آرام باعث باز شدن حفره ها و از بین بردن مواد زائدی است که به صورت طبیعی در طول چندین سال در پوست ایجاد شده اند. فرآیند هیدرودرم آبریژن پوست فرد را تمیز کرده و لایه‌ برداری می‌کند. در طول این فرآیند به‌ طور همزمان ویتامین‌ها و مواد معدنی اصلی موردنیاز به لایه‌های عمیق پوست فرد وارد می‌گردد. این شرایط درنهایت باعث می‌شود سلول‌های مرده و خشک‌ شده از روی پوست برداشته شود و فرآیند تولید کلاژن جدید و سالم در پوست تحریک گردد. انجام این کار نقطه کلیدی در بازیابی ظاهر جوان و شاداب برای پوست فرد خواهد بود. علاوه براین، در هر جلسه میکرودرم ابریژن گردش خون در ناحیه درمان شده صورت می گیرد و پوست با طراوت تر، جوان تر و صاف تر می شود.

لایه بیرونی پوست با استفاده از واتر جت‌ها تجزیه می‌شود و در نتیجه بافت نرم‌تر و هموارتری از پوست آشکار می‌شود. این روش مناسب افرادی است که می‌خواهند لایه‌ برداری پوست انجام دهند، اما پوستشان بسیار حساس است. این عمل ملایم و بسیار آرامش بخش است و با هیچگونه ناراحتی همراه نیست.

پوست پس از درمان اندکی صورتی می‌شود، که البته به سرعت به رنگ طبیعی برمی‌گردد. به علاوه گردش خون و جریان مایع لنف افزایش می‌یابد. نتایج عمل بلافاصله پس از اتمام درمان آشکار می‌شود، پوست که به خوبی مرطوب شده است، با لطافت و شادابی بیشتر زیبایی مضاعف را به ارمغان می‌آورد. آب مورد استفاده می‌تواندآب مقطر، آب شور یا آبی باشد که با مواد معدنی و ویتامین‌ها انباشته شده است.

هیدرودرم ابریژن برای خطوط ریز و چین ‌و چروک، پیری زودرس، آفتاب‌ سوختگی، آکنه و جراحت، پوست‌های ناصاف، گرفتگی پوست، بسته بودن منافذ و ایجاد بافت‌های سالم‌ تر استفاده می شود.

این روش سریع و بدون درد بوده و مدت زمان لازم برای این روش درمانی تقریباً ۱۵ دقیقه است. این روش همچنین نیاز به ریکاوری یا استراحت ندارد و نتایج آن را می‌توان پس از پایان جلسه درمانی اول مشاهده کرد. هزینه درمان با این روش کم و ارزان است.

پس از انجام روش هیدرودرم ابریژن، باید برای محافظت از پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. حداقل از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید و در صورت امکان سعی کنید از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید اجتناب کنید. با به سرکردن کلاه لبه پهن و عینک آفتابی از پوست خود مراقب بیشتری به عمل آورید.

هیدرودرمی بهتر است یا میکرودرم؟


گاهی سوال می شود که هیدرودرمی بهتر است یا میکرودرم؟ برای ارایه خدمات پوستی کدامیک بهتر است؟

در پاسخ باید گفت هیدرودرمی پوست در مقایسه با میکرودرم یا "میکرودرم ابریژن" که گاهی میکرودرمی هم نامیده می شود، اساسا از نظر هم کارکرد و هم مکانیسم، متفاوت است.

میکرودرم ابریژن در واقع یک "لایه بردار مکانیکی" است و با استفاده از سایش پوست توسط پودر میکرودرم و مکش آن، لایه های شاخی پوست را می زداید. زدودن اینگونه بافت ها، به بهبود لکه ها، کک و مک، آفتاب سوختگی، ملاسمای حاملگی، ردّ جوش و بخیه محدود کمک بسیار موثری می نماید.در این دستگاه "جریان الکتریکی" نقشی در لایه برداری ندارد. اما دستگاه آبرسانی پوست (هیدرودرمی) اساسا با استفاده از جریان خاص و هدایت شده گالوانیک، با افزایش نفوذپذیری غشاء سلول مواد آبرسان را به داخل سلول و فضای میان بافتی هدایت می نماید. در این روش خبری از لایه برداری توسط پودر و سایش پوست نیست و اساس تفاوت آن با میکرودرم ابریژن محسوب می شود. 

اما ذکر این نکته لازم است که "پاکسازی" یا Desincrustation هم نیز توسط دستگاه هیدرودرمی انجام می شود. ساز و کار پاکسازی توسط هیدرودرمی، هدایت جریان الکتریک به منظور پاکسازی عمیق منافذ پوست و با استفاده از سرم نرمال سالین انجام خواهد شد و از "لایه برداری" استفاده نمی شود.

بهترین سن برای آبرسانی چیست؟


از سن ۳۰ سال به بالا، زیرا با افزایش سن، چین و چروک پوست (بخصوص در پوست‌های خشک) بیشتر می‌شود. امروزه با به کار بردن روش‌هایی می‌توان با تزریق مواد جاذب آب، پوست را هیدراته کرد.

شایع‌ترین روش، مزوتراپی است که در آن هیالورونیک‌ اسید که یک گلیکوپروتئین جاذب آب است به پوست داده می‌شود تا کمبود آن را جبران کنیم. هیالورونیک‌ اسید در پوست همه افراد وجود دارد، اما با افزایش سن مقدارش کم می‌شود و از علل خشک‌ تر شدن پوست و کم‌ شدن آن است.

آبرسانی برای پوست خشک مناسب است یا چرب؟


چون بعد از هیدرودرمی ‌باید از کرم‌های مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کرد، کسانی که پوست چرب و جوشدار دارند، نباید این کار را انجام دهند. چون جوش‌ها بیشتر می‌شود، اما کسانی که پوست خشک و معمولی دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته آبرسانی بیشتر برای پوست‌های خشک پیشنهاد می‌شود. بعد از آن هم لازم است از کرم مرطوب‌ کننده قوی استفاده کرد تا رطوبت پوست حفظ شود.

کلینیک پوست و مو