لیفت ابرو و پیشانی :


با پیر و شل شدن پوست پیشانی، ابروها به سمت پایین افتاده و زیبایی و قوس جوانی خود را از دست می‌دهند. علاوه براین، اثرات جاذبه و روند طبیعی پیری می‌تواند موجب افتادگی جزئی پیشانی به ناحیه بالای چشم شود، که خود موجب افتادگی پلک می‌شود. همچنین افتادگی و سنگینی ابرو و پیشانی بر روی پلک ها باعث می شود فرد با عضلات پیشانی سعی در بالا کشیدن ابروهای خود کند تا سنگینی روی چشم ها را کاهش دهد. این امر باعث چین و چروک های عمیق درناحیه پیشانی می شود که نیاز به تزریق بوتاکس دارد. ابروها ممکن است روی چشم افتاده و باعث تغییرات نامطلوبی روی پلک بالایی شوند. لیفت ابرو باعث می شود پوست پیشانی کشیده و سفت شود و موجب صاف شدن خطوط و چین‌ و چروک و جوان‌ سازی ناحیه بالایی صورت می شود. لیفت ابرو یک عمل غیرتهاجمی، بدون خطرات احتمالی و بدون نیاز به بستری شدن است. از درمان های قطعی، عمل جراحی لیفت ابرو ( لیفت آندوسکوپی ابرو) با یا بدون عمل بلفاروپلاستی (جراحی پف پلک) و یا جراحی افتادگی پلک می باشد. لیفت ابرو بدون جراحی نیز قابل انجام است. مثلا لیفت ابرو را میتوان با نخ، لیزر، هایفوتراپی و تزریق بوتاکس و ژل انجام داد، البته با ترکیب تزریق ژل و بوتاکس نتایج مطلوب‌ تری از جوانسازی پیشانی حاصل می‌شود. عدم تقارن‌های جزئی ابروها هم با این روش ها به خوبی برطرف می‌شود. لیفت ابرو اغلب با سایر عمل ها همچون بلفاروپلاستی و لیفت صورت انجام می شود تا به این ترتیب بتوان ظاهر چشم ها و سایر نقاط صورت را بهبود بخشید.

چه کسانی کاندیدای لیفت ابرو و پیشانی هستند؟


 افتادگی ابروها معمولاً برای اولین بار در افرادی مشاهده می‌شود که در دهه چهل زندگی خود هستند و در اغلب بیماران، عامل سن موجب گرایش آن‌ها به عمل بالا کشیدن و لیفت پیشانی یا ابرو می‌شود.

بیمارانی که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند کاندیدای مناسبی برای جراحی لیفت ابرو و پیشانی باشند :

1- ابروها پایین‌ تر از حد طبیعی باشد که باعث شود صورت فرد غمگین یا خسته به نظر برسد

2-  وجود چین‌ و‌ چروک های افقی در ناحیه پیشانی

3- وجود چین‌ و‌ چروک های عمودی در فاصله بین ابروها

4- صاف شدن شیب ابرو یا شیب رو به بیرون

5- پوست اضافی منطقه ابرو که روی پلک قرار گرفته

روش های لیفت ابرو و پیشانی :


لیفت و بالا کشیدن ابرو به روش سنتی :

  • بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و در کل فرآیند هوشیار نیست.
  • پیشانی زیر خط رویش مو برش خواهد خورد.
  • پوست برداشته می‌شود تا چین‌وچروک‌ها هموار شود و ابروها در جایگاه جدیدی قرار گیرند.
  • پوست اضافه‌ای برداشته می‌شود.
  • برش با بخیه بسته ‌می‌شود.

جراحی آندوسکوپی :

  • بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و در کل فرآیند هوشیار نیست.
  • چندین برش کوچک در امتداد پوست سر داده می‌شود.
  • آندوسکوپ از طریق این برش‌ها وارد می‌شود، که برای جراح امکان مشاهده ناحیه تحت درمان بر روی نمایشگر تلویزیون را فراهم می‌نماید.
  • با استفاده از ابزار دیگری پوست پیشانی بالا برده می‌شود، ابروها در موقعیت جدید قرار می‌گیرند و بافت‌های عضلانی ایجادکننده خطوط حذف می‌شوند.
  • پوست اضافی برداشته می‌شود و برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند.

پانسمان بعد از دو سه روز برداشته می‌شود و بخیه‌ ها بعد از حدود دو هفته می‌توانند برداشته شوند. زمان بهبود برای هر بیمار متفاوت است. با این‌ حال شما قادر به از سرگیری فعالیت‌های روزانه خود بعد از دو هفته خواهید بود. پس از حدود چهار هفته از ورم اولیه، ابرو در موقعیت مناسب آن قرار می گیرد و ظاهر شما به ظاهر عادی و شاداب مورد نظر نزدیک تر می شود. پس از بهبود کامل، نتایج زیبا، چشمگیر و طبیعی خواهند بود. به دلیل ویژگی کم تهاجمی آندوسکوپی در مقایسه با عمل جراحی سنتی بالا کشیدن ابرو، برش ها و جراحت های ایجاد شده در نتیجه این جراحی به نسبت کمتر است.

جراحی باز :

  • نیازمند ایجاد یک شکاف در بالای سر یا فقط داخل خط رویش مو است (که در صورتی از این روش استفاده می شود که پوست اضافی برداشته شود و هنوز پیشانی فرد بیش از حد بلند باشد). به این روش همچنین رویکرد کرونال نیز گفته می شود.
  • در این نوع عمل جراحی لیفت ابرو از یک ابزار جراحی خاص استفاده می شود که در آن یک شکاف کوچک در شقیقه یا خط رویش مو و نیز گاهی اوقات در چروک های پلک بالا ایجاد می شود.

هایفوتراپی :

در لیفت ابرو با هایفوتراپی ابتدا نوعی ژل خنک‌ کننده به ناحیه ابروها اعمال می‌شود و پس‌ از آن، پروب سونوگرافی بر روی پوست قرار می‌گیرد. انرژی حاصله از پروب اولتراسوند به لایه‌های زیرین پوست و عضله‌های پایین‌ تر انتقال می‌یابد. ممکن ا‌ست در طول مراحل جراحی کمی گرما حس شود ولی به‌ طور کلی این مراحل بدون درد پیش می‌روند. این فرایند حدود سی دقیقه به طول می‌انجامد و بعد از عمل نیاز به سپری کردن دوره نقاهت نیست. از این روش برای لیفت و کشیدن پوست صورت نیز استفاده می شود.

تزریق بوتاکس و ژل :

افرادی که به دنبال بهبود ظاهر کلی ابرو در صورت و رفع خط اخم با استفاده از روش های سریع و آسان هستند، می توانند مجموعه ای از روش های مختلف تزریقی را مورد استفاده قرار دهند. برای انجام تغییرات اندک برای افرادی که مشکلات جدید در این بخش ندارند، تزریق بوتاکس می تواند یک انتخاب مناسب باشد. با تزریق بوتاکس ابرو در عضلاتی که ابرو را در موقعیت مناسب آن نگه می دارند، عضلات شل می شوند و به این ترتیب ابروها بالا کشیده می شوند. هدف از انجام این تزریق، تنظیم مجدد وضعیت عضلات برای تغییر ظاهر ابرو در طول زمان است.

همچنین به منظور بالا بردن ابرو می توان از پر کننده هایی همچون ژودرم و ژل رادیس استفاده کرد که می توانند باعث بالا کشیدن دم ابرو شوند. علاوه بر این از تزریق اسکولترا برای اصلاح و ترمیم گودی های عمیق استفاده کرد. استفاده از این روش ها بستگی به سطح اصلاح مورد نیاز بیمار دارد. همه این روش ها در حقیقت روش های کم تهاجمی هستند که امکان اصلاح مجدد آنها با افزایش سن بیمار وجود دارد.

تزریق بوتاکس برای متوقف کردن چروک دور چشم و چروک ایجاد شده بین ابروها عالی است. از بوتاکس همچنین می توان به عنوان یک ماده قابل تزریق برای بالا کشیدن اندک ابرو و حذف خطوط افقی ایجاد شده در پیشانی برای کمک به ایجاد ظاهر بهتر و جوان تر استفاده کرد.

درمان بیمار در این حالت به چند دقیقه زمان نیاز دارد و نتایج آن بطور میانگین برای سه تا چهار ماه باقی می ماند. بسیاری از جراحان از بوتاکس به عنوان یک بخش مناسب در یک جراحی لیفت ابرو استفاده می کنند و استفاده از این ماده قبل از عمل جراحی می تواند باعث ریلکس شدن عضلات و تسهیل فرآیند درمان شود.

استراتژی بالا بردن ابرو با استفاده از تزریق بوتاکس پیشانی می تواند، ابروی شما را در موقعیت مناسبش قرار دهد بدون اینکه هیچ یک از مسائل مربوط به ریکاوری یا استراحت مربوط به انجام عمل جراحی برای شما اتفاق بیفتد. تزریق بوتاکس تنها راه تثبیت ابرو در محل مناسب و از بین بردن چروک و ترک های ایجاد شده به خاطر افزایش سن نیست، اما می تواند نیاز به انجام عمل جراحی بالا کشیدن ابرو را به تاخیر اندازد. نتایج بررسی های انجام شده در این حوزه نشان می دهد در زمانی که تزریق بوتاکس وجود نداشت، جراحان ده برابر زمان حاضر عمل جراحی بالا کشیدن ابرو را برای بیماران خود انجام می دادند و این موضوع نشان دهنده اثربخشی استفاده از این روش در زمان حاضر است.

لیفت و بالا کشیدن ابروها با نخ :

لیفت صورت با نخ در طول بیست سال گذشته اصلاح و مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش، ابرو‌ها به‌ وسیله کاشت نخ‌های نایلونی در برش‌های بسیار دقیق ایجاد شده با سوزن، بالا برده می‌شوند. این نخ‌ها با دوام و مقاوم بوده و نتایج پایداری ایجاد می‎‌کنند. در هنگام لیفت با نخ، از نخ‌های مخصوص غیر جذبی که در زیر پوست پیشانی و ابروها قرار داده می‌شوند استفاده می‌شود که پوست شل شده را در قسمت میانی صورت و فک‌ می‌گیرد و باعث تحریک تولید کلاژن پوست شده و در قسمت‌های تحت درمان، پوست ظاهری جوان‌ تر پیدا خواهد کرد. این روش درمانی منحصر بفرد دو اثر را با هم ترکیب می‌کند؛ لیفت کم و سریع به علاوه بازسازی طبیعی و تدریجی پوست. در روش لیفت ابرو با نخ، خط رویش مو به عقب کشیده نشده و رشد موها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. زخم‌ها داخل موها و هرکدام 3-4 میلی‌متر می‌باشند. گره‌ها قابل لمس نیستند. در ابتدا ممکن ا‌ست ابروها به نظر قدری بیش‌ از حد بالا کشیده شده باشند اما با کاهش تورم زخم‌ها، بعد از لیفت صورت با نخ ابروها وضعیت طبیعی متناسب با حاشیه استخوانی حدقه چشم به دست می‌آورند. به‌ علاوه این سیستم اغلب امکان طراحی ابرو به شکل دلخواه را فراهم می‌نماید. جراحی لیفت ابرو و پیشانی با نخ می‌تواند در 24 ساعت اول بعد از عمل کمی با درد همراه باشد.

کلیه خطرات و عوارض نخ لیفت در جلسه مشاوره برای شما شرح داده خواهد شد. شایع‌ ترین عوارض ناشی از عمل لیفت ابرو با نخ شامل خونریزی، حساسیت و قرمزی پوست است. البته اگر چنین عوارضی در لیفت ابرو با نخ برای شما اتفاق افتد، حالت موقتی خواهد داشت و در عرض چند هفته بعد از عمل به طور کامل برطرف خواهد شد. همچنین در برخی افراد خطر بروز عفونت و واکنش‌های حساسیتی هم ممکن است وجود داشته باشد.

اگر بعد از گذشت مدت زمانی، بالا کشیدن ابروها نیاز به تنظیم مجدد پیدا کند، می‌توان به‌ راحتی با اضافه کردن یکی از دو بخیه‌های اضافی انجام پذیرد. بعد از گذشت شش الی هشت ماه فرد وجود بخیه‌ها را فراموش می‌کند.


لیفت ابرو با نخ

رفع افتادگی پلک با نخ

مراقبت‌های قبل از درمان :


در جلسه مشاوره باید اطلاعات کاملی از وضعیت پزشکی خود به پزشک داده و به او بگویید که از انجام این عمل چه انتظاری دارید.

شما باید یک هفته قبل از عمل از مصرف داروهای ضد انعقاد خون، مقادیر زیاد ویتامین E، داروهای حاوی آسپیرین و ایبوپروفن خودداری کنید. لطفاً قبل از قطع مصرف داروهای خود حتماً با پزشک مشورت کنید.

شما همچنین باید از دو روز قبل از انجام عمل غیرجراحی لیفت ابرو از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

مراقبت‌های پس از درمان :


مراقبت‌های خاصی پس از این عمل نیاز نیست. ممکن است کبودی و تورم خفیفی در ناحیه درمان شده ایجاد شود که با داروهای ضد تورم و ضد کبودی بهبود می‌یابد.


کلینیک پوست و مو